dinsdag 26 juni 2012

Ronaldo-bashing

Tijdens dit EK zal ik zo vaak als mogelijk proberen iets te schrijven over leuke, opvallende, vreemde zaken rondom het toernooi. Deel 9: een ontkrachting.

Ronaldo-bashing

Sinds Portugal - Nederland is er een duidelijke ommekeer voelbaar in Nederland: het is 'done' om te zeggen dat je het een geweldige speler vindt. Voorwaarde is wel dat je erbij vermeldt dat je het een paardelul, arrogante kwibus of op zijn minst een huilebalk vindt.

Zelf vind Ronaldo al jaren lang één van de beste spelers van de wereld en heb die mening vaak moeten verdedigen. Eigenlijk snap ik alle ergernis rond hem niet. De Portugees is een op en top sportman. Iemand die leeft voor zijn werk en daar fantastisch goed in is. Er is ook nog nooit iemand geweest die mij heeft kunnen uitleggen waarom Ronaldo zoveel agressie oproept. Vaak worden er wat bijzondere redenen aangedragen die bij, bij doorvragen, zelden overeind blijven.


* Hij is arrogant
 "Ik heb geen idee waarom ze me uitfluiten. Misschien zij ze jaloers omdat ik rijk ben en knap en omdat ik een geweldige voetballer ben," was getekend Cristiano Ronaldo. Om de arrogantie van CR7 te bewijzen, wordt deze quote vaak aangehaald. Soms wordt er nog iets aan toegevoegd als "en omdat ik seks heb met alle vrouwen", maar daar neemt de fantasie toch echt een loopje met de realiteit. Eerlijk is eerlijk, de originele uitspraak getuigt  niet van veel zelfrelativering. Toch is het wel aardig om dit citaat in zijn context te plaatsen. Ronaldo had zojuist een Champions League duel gespeeld tegen Dynamo Zagreb. Hij was vreselijk geschopt en door het publiek twee keer drie kwartier uitgemaakt voor alles wat lelijk is. Dat hoort erbij, schijnt het, dus daar mag je als voetballer niet over zeuren. Na afloop van de schoppartij wordt Ronaldo gevraagd waarom de fans van Dynamo het op hem hebben voorzien. Hij kon het niet laten even terug te trappen en deed de gewraakte uitspraak. Arrogant? Eerder een staaltje fijne rancune, lijkt mij.
Voor het overig nemen alle bladen, en dus ook veel lezers, het verhaal over zijn onmetelijke ego makkelijk over. Let er voor de grap eens op, je zult zien dat de onderbouwing zelden hout snijdt. Citaten worden vaak uit hun verband getrokken. Veel verzinsels of suggesties passeren de revu, maar echt en bewijs voor zijn vermeende narcisme hoor ik nooit. Er is geen door hem zelf ingericht Ronaldo-museum, hij heeft geen standbeeld van zichzelf laten bouwen en zelfs een eigen kledinglijn heeft hij niet.

* Messi is beter
Messi is wellicht een betere speler maar om Ronaldo daarom te vervloeken gaat wat ver. Je zou dan immers een hekel aan alle andere voetballers ter wereld moeten hebben. Dat zou me toch een ongezellige boel worden. Ronaldo heeft inderdaad minder natuurlijk talent dan Messi. Dat heeft hij gecompenseerd met keihard werken. Daardoor is het wellicht een wat gemaakte voetballer, maar is hij wel schier onmogelijk af te stoppen. Hij is beresterk, razendsnel en heeft prachtige passeerbewegingen. In Nederland accepteren we harde werkers, mits ze niet té goed zijn. Met de oersaaie ideale schoonzoon uit Katwijk, Dirk Kuijt, willen we de kroeg in. Dirk is altijd geliefd geweest omdat hij zonder bovengemiddeld talent maar met een hoog arbeidsethos het hoogste heeft bereikt. Wanneer de beoogde drinkebroer niet oerlelijk is en behalve keihard werkt ook nog eens gigantisch goed kan voetballen, zoals Ronaldo, moet hij ineens dood.


* Ronaldo is een ijdeltuit.
Ronaldo heeft zijn benen voor 100 miljoen laten verzekeren en traint iedere dag extra om zijn wasbordje te onderhouden. Een ijdeltuit is hij zeker, maar met een reden. Ronaldo is behalve een serieuze sportman een wandelende reclamezuil. Dankzij die sponsordeals zou hij kunnen zwemmen in het geld maar hij heeft er, door diezelfde bezigheden, geen tijd voor. 
In april mocht ik bij de superster op audiëntie in Madrid. Ronaldo is het uithangbord van het computerspel Pro Evolution Soccer 2013 en voor dat doel diende interviews te worden afgegeven. Of nu ja, een interview, van een lekker gesprek kon geen moment sprake zijn. De hofhouding om CR7 heen, had alle vragen vooraf willen lezen, gescand en aan het journaille gezegd wat wel en niet mocht worden gevraagd. Dieper ingaan op de materie werd niet op prijs gesteld en Ronaldo overvallen met verrassende vragen was helemaal uit den boze. En hoewel Ronaldo natuurlijk helemaal niet zit te wachten op al die lulvragen, moet worden gezegd dat hij bijzonder sympathiek overkwam. Van arrogantie was absoluut geen sprake, zo leek het althans, en er was zelfs ruimte voor zelfspot. "Heb je weleens een bad hair day?", vroeg ik hem namens één van onze lezers. Ronaldo's antwoord? "Iedere dag!".


* Hij is homo
Gordon wist het zeker, zo melde hij aan tafel bij het immer relevante voetballulkoekprogramma VI Oranje: "Ronaldo is homo". Behalve Gordon, weten ook veel andere, maar minder bekende voetbaldeskundigen dat zeker. Ronaldo doet namelijk gel in zijn haar. Voor rust heeft hij soms zelfs een ander kapsel dan na rust, schijnt het. Mij was dat niet opgevallen, maar homo's hebben dat meteen door. Mij zal het eerlijk gezegd ook worst wezen wat hij in zijn vrije tijd doet, zolang hij maar van mijn vrouw afblijft. En zolang hij ook zo geweldig blijft voetballen, zal ik van zijn spel genieten. Gemaakte voetballer of niet, ijdeltuit of niet, homo of niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten