maandag 18 juni 2012

De éénzame fietser

Tijdens dit EK zal ik zo vaak als mogelijk proberen iets te schrijven over leuke, opvallende, vreemde zaken rondom het toernooi. Deel 7: een reisverslag.


De éénzame fietser
Gister keek ik de uitzwaaiwedstrijd van Oranje, tegen Portugal, bij een jarige vriend. De tocht ernaartoe legde ik af per fiets. Onderweg luisterde ik naar The Gaslight Anthem, om de stemming er een beetje in te brengen. Ik probeerde de gezichten van passanten te lezen.  Ik geloofde niet in het wonder van Charkov, maar meende bij mensen wel vertrouwen te zien.

17 juni 2012, 20:10 uur
Ik stap op de fiets om voetbal te gaan kijken bij mijn jarige vriend Rogier. Het is vanaf mijn huis ongeveer twintig minuten trappen naar de andere kant van Zoetermeer, waar hij woont. Al het voorgepruttel op tv zal ik dus missen. Dat is niet erg, want passanten vertellen het verhaal ook.
Ik rij langs een man op een fiets. Hij lijkt wat ouder, een jaar of 45 zeker, maar heeft toch oranje-strepen op zijn wang getekend. Zijn haardos wordt bedenkt door een oranje opblaasklomp. Hij rookt, is gespannen, dat zie je zo. Waarvoor, vraag ik me af. Oranje moet winnen met twee doelpunten verschil van Portugal. Tegen de angstgegner hebben 'we' nog nooit gewonnen en Nederland speelt zo liefdeloos, dat het onwaarschijnlijk is dat het vandaag anders zal zijn.

20:15 uur
Een groep kinderen van een jaar of 12 staat op de hoek van een straat. Ze hebben een vuvuzela bij zich en toeteren als ik eraan kom. “Holland!,” roepen ze. Ik lach naar ze en denk dat het heerlijk is als je nog jong en naïef bent. En voel me meteen een ouwe lul.

20:18 uur
Bij korfbalvereniging Phoenix hebben ze een barbecue en gaan ze voetbal kijken. Volwassen mannen zitten op het terras van de club. Ze drinken, vooral bier, en zingen ook al voor Oranje. Is het cynisme, wat ik al gauw ben geneigd te denken, of is het serieus? Ik hoor twee mannen, die onderweg zijn naar het terras, praten over de aanvallende tactiek. “Het is gewoon alles of niets,” zegt er één. Heel gek, maar voor het eerst denk ik: het kan natuurlijk ook best, 2-0 winnen.

20:21 uur
Een auto met een Hollandse vlag aan de antenne rijdt keihard voorbij. Twee jongens met een blik bier in hun hand hangen uit het raam. Er wordt getoeterd. Ineens hoop ik dat we er snel uitgaan.

20:25 uur
Ik kom aan op de verjaardag, feliciteer wat en krijg bier. Dan proef ik de de stemming. Niemand gelooft erin, zelfs de aanwezige vrouwen niet. En dat wil vaak wat zeggen.

23.30 uur
Onderweg naar huis rij ik langs een straat waar oranje-vlaggetjes hangen. Twee mannen zijn al bezig de versieringen weg te halen. Ik lach als ik voorbij rij. “We doen gewoon alsof er geen EK is geweest,” zegt één van de twee tegen mij. Dat lijkt me het beste voor iedereen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten