vrijdag 8 juni 2012

Oranje in je uppie

Tijdens dit EK zal ik zo vaak als mogelijk proberen iets te schrijven over leuke, opvallende, vreemde zaken rondom het toernooi. Deel 1: een column

 

Oranje in je uppie

Ik ben dus saai, want ik kijk wedstrijden van Oranje het liefste met zo min mogelijk mensen. Dat is voor dit EK nu al niet gelukt. Ik ben zo sterk als een nat vloeitje als ik door iemand word gevraagd te komen kijken.
Tijdens de eerste wedstrijd zit ik bij vrienden die een barbecue organiseren. Lekker, in de regen. De tweede wedstrijd ben ik ‘gewoon’ met wat maten en ik sluit af op een verjaardag die toevallig op dezelfde dag valt als Nederland – Portugal. Gezelligheid troef dus.

Gek genoeg denken mensen dat ik niet graag in groepsverband naar wedstrijden van Oranje kijk omdat het vrouwelijke deel van de aanwezigen onzin uitkraamt. Dat is inderdaad vijftig procent van het probleem. Maar nadat ik mijn moeder bij een wedstrijd van Volendam ooit serieus hoorde vragen of alle spelers van ‘die oranje’ Klaas Puul heette, besloot ik immuun te worden voor vrouwelijk commentaar.
De andere vijftig procent van het probleem betreft de mannelijk helft van de aanwezigen. Tijdens de volksliederen is Van Persie nog de beste spits van de wereld en Oranje al kampioen. Als het na drie minuten nog 0-0 staat, moet Huntelaar erin en gaat het helemaal mis met de mannen van Van Marwijk. Zo wisselt de stemming om de verkeerde pass. De mannen die niet durven te kijken en dan maar gaan roken, leiden mij ook danig af. Ik snap daar nooit iets van en verlies dan al snel mijn concentratie. Dit heeft tot gevolg dat ik later in de krant moet lezen, of Oranje wel of niet het verdiende resultaat uit het vuur heeft weten te slepen.
En dan is er nog al die rommel die mensen meezeulen onder de noemer ‘dat is toch leuk’. Oranje opblaashamers, brulshirts, voorspelbretels en toeters, je wordt er gek van. Hoe hilarisch die prullen  natuurlijk ook zijn.  Boven de rivieren vieren we geen carnaval omdat beschaafde mensen dat nu eenmaal debiel vinden, maar bij groot voetbaltoernooi gaan al die argumenten ineens overboord.

Nee, dan kun je beter in je eentje zitten. Zeker als je mij bent. Het alwetende, nooit onzin uitkramende voetbalorakel die nu, gekleed in een beschaafd wit T-shirt met subtiele oranje-tinten, gaat genieten van het EK.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten