vrijdag 25 juni 2010

Cas, Robin en Diego

Voor Cas Flapper uit Bolsward komt een droom uit: hij mag met de Oranje-spelers het veld op tijdens Nederland - Kameroen. In de catacomben wrijft hij nog eens in zijn ogen. "Is dit echt?", vraagt hij zichzelf af. Op minder dan 10 meter staat zijn grote held: Robin van Persie. Een handtekening zit er, tot het grote verdriet van Cas, niet in. Robin zou 'm er 100% zeker één gegeven hebben. Maar van de FIFA mogen de jongens alleen meehobbelen richting het veld en moeten ze daarna opzouten. "Doei, dag, bye tot morgen en nu optiefen met je balverliefdheid", zo valt in de dubbele agenda van de FIFA te lezen. Een handtekening vragen aan de spelers, wie bedenkt zoiets mafs? En zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, dus worden de jongens en meisjes van een jaar of 10 vooraf gefouilleerd. Opdat ze geen pennen in hun sok stoppen om stiekem toch een krabbel te scoren.
Het klinkt als een slechte grap maar dat is het helaas niet. Het verhaal kwam tot mij via radio 1 (te beluisteren in het media-overzicht rond 17.53 uur) en de Leeuwarder Courant.
Het is het bewijs dat de FIFA totaal vergeten is waar ze vandaan komt. Voetbal is terecht gekomen in de viezige vingers van Sony, McDonalds, Coca-Cola en andere kankerverwekkers. Maar, beste FIFA, jullie leven dan misschien niet van de centen maar wel bij de gratie van jongetjes en meisjes. Dromertjes die niets liever willen dan hun voetbalhelden van dichtbij zien. Helden die vervolgens gewone mensen blijken en ze een handtekening geven. Of iets aardigs tegen ze zeggen.
Mijn broertje kreeg ooit een bal van Bryan Roy tegen zijn knar. Bryan liep naar hem toe en gaf 'm een aai over zijn bol. "Gaat 't?", vroeg hij. Mijn broertje is het nooit vergeten. Zelf stond ik op de parkeerplaats van het Sparta-stadion ooit oog-in-oog met mijn Ajax-held Danny Blind. Ik zie het nog voor me.
Daarom vond ik het extra leuk om te horen dat Robin van Persie ook nog een wens heeft: Een handtekening van Maradona. Het lijkt me een schitterend beeld, straks in de finale. Van Persie loopt, vlak voor Nederland - Argentinie, naar Pluisje toe. Net voordat Diego een krabbel wil zetten op de wedstrijdbal, waarmee Robin Oranje de wereldcup bezorgt, slaat Sepp Blatter de pen uit de handen van El pibe d'oro. Maradona en Van Persie bedenken zich geen moment en hoeken Blatter neer. In naam van het voetbal en van die miljoenen jongens. Waar Diego en Robin er nog steeds twee van zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten