zondag 10 januari 2010

Sneeuwjacht


Soms is iets ineens een bekend woord. Dat geldt nu voor het woord "sneeuwjachten". Het woord bestaat waarschijnlijk al een tijdje, maar niemand zei het. Deze week hoorde je het te pas en (vooral) te onpas. Ik kon wel vermoeden dat het gevaarlijke dingen waren, die sneeuwjachten, want er werd voor gewaarschuwd. Er kwam zelfs een weeralarm. Het KNMI zei: "In de provincies Groningen, Friesland en Noord-Holland heeft men te maken met sneeuwjacht met als gevolg vorming van sneeuwduinen."

"Wat zijn dat eigenlijk, sneeuwjachten?", vroeg mijn vriendin. Ik wist het niet. Toen belde mijn moeder op. Zij had ook geen idee wat sneeuwjachten precies waren, maar we moesten wel heel voorzichtig zijn. Ik zette de tv aan. Een nieuwslezer zei: "De problemen met sneeuwjachten vallen mee." Dat was goed nieuws, maar wat het nou precies waren, wisten we nog steeds niet. Dat vertelde de nieuwslezer er namelijk niet bij.

Je hoort het wel vaker, dat een woord ineens heel bekend is zonder dat mensen weten wat het precies inhoudt. Dat was met Tsunami ook zo. Voordat Azië werd getroffen door de vloedgolf, hadden maar weinig mensen ervan gehoord. Toch zei iedereen tegen elkaar dat het heel erg was, van die Tsunami. Daar had iedereen natuurlijk ook gelijk in.

Zoals zo vaak bood internet uitkomst. Een sneeuwjacht bleek een flauwe sneeuwstorm. Maar omdat niemand luistert als je ze waarschuwt voor een lullig windje met sneeuw, noemen ze het sneeuwjacht.
Ik hoop nu op een weeralarm in verband met Black Frost. Als dat een bekend woord wordt, ben ik voorbereid.

1 opmerking:

  1. Ook voor mij was het woord sneeuwjacht geheel nieuw. En ik ga nu al zo'n 63 winters mee.
    Mijn taalgevoel zei dat de betekenis moest zijn: Het jagen op sneeuw. Denk aan vossen-,talenten- en heksenjacht. Een ander jachtwoord met het eerste deel anders als meewerkendvoorwerp bestaat volgens mij niet. Dus zeker weer zo'n ANWB-wijsneus die het woord van het jaar wil scoren. Misschien wel uit dezelfde koker als het vermaledijde "verkeershinder" waarbij ik mij iedere keer weer afvraag welke term gebruikt dient te worden wanneer het verkeer hinder veroorzaakt. Maar helaas, in onze dubbeldikke van Dale uit 1976 waarin verkeershinder niet voorkomt prijkt echter wel de sneeuwjacht met de betekenis die overeenkomt met die, welke de ANWB/Verkeer&Waterstaat/KNMI er aan lijkt te willen geven. Ik woon in Zoetermeer op de Tarweakker 11 en zal de komende weken goed opletten of ook hier de sneeuw een partijtje mee zal jagen.

    BeantwoordenVerwijderen