zondag 12 december 2010

Lijstjes... (deel 1)

Denkend aan december zie ik tafels vol met overvloedig eten. Een kindervriend in een jurk met een mijter op zijn kop. Ik ruik dennennaalden, zie (veel gemaakte) vrolijkheid, hoor ontiegelijk veel wanstaltige kerstkitchkutmuzak. Maar het is ook de tijd van lijstjes... daarover op dit blog later meer, want ik ben er gek op. Inmiddels heb ik me zelf gewaagd aan het invullen van twee (muziek)lijstjes. Eén ervan is de lijst voor de Song van het Jaar van VPRO's 3voor12. Het was erg moeilijk kiezen maar uiteindelijk kwam ik tot dit rijtje...

  • The Gaslight Anthem - American Slang
  • Kasabian - Fire
  • Big Boi - Shutterbugg
  • De Jeugd Van Tegenwoordig - Sterrenstof
  • Jack Parow - Cooler As Ekke 






  • Ook heb ik voor het eerst meegedaan aan de hype rond de top 2000. Een hitlijst die mij eigenlijk volledig aan mijn reet kan roesten omdat obligate kutplaten van Queen, The Eagles en om het even welke artiest er overleden is in dat jaar, er de dienst uitmaken. Maar goed, ik heb me over laten halen en met de nodige pijn en moeite ook mijn 15 favoriete nummers uit de lijst gepikt. Ik heb er voor gekozen geen eigen keuzes op te geven en kwam tot deze rij aan pareltjes...
  • Otis Redding - Hard to handle (1968)
  • Beatles - Here comes the sun (1969)
  • Marvin Gaye - I heard it through the grapevine (1969)
  • David Bowie - Life on mars (1971)
  • Bruce Springsteen - Badlands (1978)
  • Michael Jackson - Off the wall (1979)
  • Clash - London calling (1979)
  • Bob Marley & the Wailers - Stir it up (1979)
  • Doe Maar - Pa (1983)
  • Massive Attack - Unfinished sympathy (1991)
  • Nirvana - Smells like teen spirit (1991)
  • Pearl Jam - Black (1991)
  • Air - All I need (1999)
  • Rowwen Hèze - Auto, vliegtuug (1999)
  • Coldplay - Talk (2005)
  • Binnenkort meer over de lijstjes die nu overal opduiken en waarover je je zo heerlijk kan opwinden tijdens de koude decembermaand.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten