dinsdag 9 februari 2010

Het licht zien

En toen kwam ik bij stelling 3 van de stemwijzer. Er stond: "De gemeente moet overdadige lichtreclame tegengaan door hierop belasting te heffen." Nou ben ik geen voorstander van belasting heffen op van alles en nog wat, dus ook niet op op lichtreclame. Gewoon opblazen die lelijke led-borden, dat zet tenminste zoden aan de dijk.
Gelukkig waren veel politieke partijen het met me eens, zo bleek op de website. Als je keek wat bijvoorbeeld de PvdA ervan vond, las je: "Het beeld van de stad moet niet ontsierd worden door allerlei grootschalige lichtreclames." Bij het CDA, in ons gristelijke Zoetermeer de grootste partij, stond: "Het CDA is voorstander van het tegengaan van overdadige lichtreclame, maar het heffen van nieuwe (en dus extra) belastingen gaat het CDA te ver." En Leefbaar Zoetermeer zei: "Leefbaar Zoetermeer vindt ook dat het hier en daar best wat minder kan, vooral 's nachts."
De SP bleek van alle partijen het meest tegen de lichtbakken. Lekker zwaar belasten, was de teneur van hun betoog.
Later die dag ging ik boodschappen doen. Er zijn weinig momenten waarop je beter kan nadenken over het vervullen van je burgerplicht, dan tijdens het afwegen van een halve kilo Elstars. Toen ik bijna bij de supermarkt was, werd ik bijna verblind door zo'n grote, rijdende led-reclamezuil. Hierop geen spreuk om de kiloknaller van slagerij Van Sloten aan te prijzen, maar campagne boodschappen van politieke partijen in Zoetermeer. Sterker nog: van alle politieke partijen in Zoetermeer. Dus ook de clubs die op hun site beweren daartegen te zijn. "JIJ, IK, WIJ, SP", schreeuwde de lelijke lichtbak mij toe.
Misschien wordt het dus toch wel de VVD. Di
e liegen tenminste niet tegen die dingen te zijn. Hun reactie op stelling 3 is: "De gemeente maakt niet uit wat “overdadig” is en wat niet. Als mensen overlast hebben van te felle lichtreclame, dan zijn er andere manieren om dat aan te pakken." En dat is mooi, want mijn manier op die dingen aan te pakken is heel simpel: met een handgranaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten