dinsdag 11 december 2012

Spelers van nu

"Er wordt in deze Mickey Mouse-competitie nogal druk gedaan over die nieuwe rechtsbuiten van FC Kwik. Zelf ben ik niet zo onder de indruk van 'm. Poulos Papouros is natuurlijk een technisch begaafde speler, maar in mijn tijd had je de hamstrings van zo'n gozer in de tweede ring tussen de kuipstoeltjes moeten zoeken. Zeker als hij al die gekke bewegingen voor mijn neus had gedaan. Bij Henk Drap, met wie ik destijds bij BNVV en in Oranje samenspeelde, had je meteen contact met Monuta op kunnen nemen. Vraag maar aan Peter Bakboort, van Hercula 1865. Die probeerde Henk ooit te poorten. Peter heeft daarna alleen de G-voetbalafdeling van Hercula nog kunnen helpen. Maar ja, dat zie je tegenwoordig niet meer, dat al die gekkigheid wordt afgestraft.
Na afloop van de wedstrijd van FC Kwik, zag ik die Papouros voor de camera's van Viva Voetjebal. Hij kraamde politiek correcte gebakken lucht uit. Zelfs toen hem werd gevraagd wat hij ervan vond dat trainer Sjaak Bord hem wisselde, praatte hij met meel in de mond. Tegenwoordig heb je geen personality's meer in het voetbal. In mijn tijd ging dat anders. Ik ontving de journalisten thuis en sprak dan drie uur achter elkaar met zo'n man. Als een trainer mij niet zinde, zaagde ik hem tot op zijn enkels af. Dan kwam dat in de krant en dan kon hij met hangende pootjes naar de voorzitter om zijn ontslag in te dienen. Vraag maar aan Frans Busschoten en Gub Doedels, die ik destijds bij GBVS nog het leven zuur heb gemaakt.
Nee, bij zo'n Papoudoros hadden we na zo'n interview een kilo tijgerbalsem in zijn onderbroek gesmeerd. Maar ja, kom daar nog maar eens om vandaag de dag, voetbalhumor. Dat kennen ze niet meer. Ze horen niet eens meer wat ze tegen elkaar zeggen, want ze hebben allemaal zo'n grote hoofdtelefoon op hun hoofd. Ze luisteren naar van die moderne kutmuziek. Vroeger klonk dat veel beter, kutmuziek. Zongen we met z'n allen in de spelersbus mee met die schijtliedjes van Hanny Bom en Sjakie Moes. Iedereen die 't kende.
Het enige dat wij, net als al die blagen van nu, ook niet deden was lezen. Maar dat had ook een reden: columnisten in onze tijd waren veel slechter. Want het voetbal, de humor, de coaches, de muziek en de journalisten zijn in de loop der jaren achteruit gegaan. De columnisten zijn er stukken beter op geworden."

Johan van Hanegijp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten